Zoals beloofd in de vorige blog, geef ik hierbij uitleg over de 3 belangrijkste stressoren.

Mentaal-emotionele stress

Als eerste kijken we naar mentaal-emotionele stress. Hiermee bedoelen we angst, boosheid, ongerustheid, stress over het behalen van deadlines op het werk, stress in de relationele sfeer, financiële problemen, te hard en/of teveel werken of het overlijden van een geliefd persoon. En ook dit is slechts een korte lijst natuurlijk. Je kunt er zelf vast nog veel meer verzinnen.

Ongeveer in 95 % van alle gevallen waarbij vrouwen last krijgen van een hormonale disbalans, is het ontstaan ervan gelegen in één van de bovenstaande oorzaken. Als homeopaten zijn wij gewend om tijdens een anamnese (uitgebreid vraaggesprek) goed door te vragen en we merken dat we vaak hierop uitkomen.

Een goede en uitgebreide anamnese is als archeologie: voorafgaand aan het consult vragen wij je een tijdlijn te maken. Hiermee bedoelen we een chronologisch verhaal over alle belangrijke gebeurtenissen, trauma’s of andere dingen die wellicht een belangrijke rol spelen. Al deze informatie helpt ons met de zoektocht naar onderliggende ziekmakende patronen. Wanneer we die zien, zien we de oplossing meestal ook.

Wanneer er dus ergens in het leven stress is ontstaan en dit langdurig heeft aangehouden, dus chronisch is geworden, ontstaan er klachten in de vorm van symptomen.

Voeding gerelateerde stress

Op dit moment is verkeerde voeding een zeer grote stressor in onze huidige maatschappij. Het heeft enorm veel invloed op ons immuunsysteem en op onze hormoonhuishouding. Teveel eten, te weinig (of zelfs helemaal niet) bewegen, suiker, granen, geraffineerde voeding, bewerkt voedsel, het zijn allemaal stressfactoren. Er ontstaan uiteindelijk zelfs voedingstekorten, want in alle voorbewerkte voeding zit vrijwel geen voedingswaarde meer. Een vitaminen- en mineralentekort is het gevolg, maar ook allerlei allergieën, zoals bijvoorbeeld voor gluten, soja en melk.

Cortisol

Cortisol is ons stresshormoon en ondanks zijn slechte naam, heeft het ook goede eigenschappen. Het stabiliseert namelijk de bloedsuikerspiegel. Maar wanneer we ongezond eten, en daardoor dus voeding gerelateerde stress creëren, wordt de bloedsuikerspiegel instabiel. Het gaat pieken om daarna keihard te dalen. En dat is dan weer reden voor ons lichaam om grote hoeveelheden cortisol te gaan produceren, wat nou net niet goed is. Want doordat cortisol in ons bloed veel te hoog is, kunnen we niet meer afvallen en gaan we vet opslaan, met name in het buikgebied. Een stabiele bloedsuikerspiegel is dus essentieel.

Als Nederlanders eten wij als ontbijt vaak brood, beschuit of ontbijtgranen. Maar wat gebeurt er dan in ons lichaam? We krijgen vlak na het eten een piek in de bloedsuikerspiegel om daarna te crashen. En doordat we crashen krijgen we juist trek in ongezonde dingen zoals snoep, koek en snacks. Daarnaast wordt er juist meer cortisol geproduceerd, omdat bij de crash de bloedsuikerspiegel heel erg laag is. Het gevolg is dat we allemaal te maken gaan krijgen met insulineresistentie als we zo doorgaan. Insulineresistentie leidt tot metabool syndroom, oftewel Diabetes Type 2.

Consequenties

Natuurlijk is het bovenstaande het effect op de lange termijn. Maar denk eens aan de consequenties op de korte termijn. Wat doe jij als je stress hebt? Ga jij heel veel suiker eten? Ga je roken? Maak je snel gebruik van kant-en-klare producten omdat je echt geen zin hebt of te moe bent om te koken? Of sla je juist maaltijden over?

Sommige mensen hebben namelijk helemaal geen trek als ze stress ervaren en een aantal daarvan drinkt ook nog eens veel te weinig. Al het voorgaande zorgt ervoor dat er processen in jouw lichaam plaatsvinden, die niet bijster gezond zijn en uiteindelijk zul je klachten gaan krijgen. Overeten kan leiden tot een slechte vertering, wat op zijn beurt weer kan leiden tot toxines producerende bacteriën en vergisting. Je lichaam kan de benodige vitamines en mineralen niet meer opnemen, waardoor er ontstekingen in het maagdarmkanaal ontstaan. Dit is allemaal het gevolg van een ongezond voedingspatroon. En zolang we ongezond eten, heeft dit enorme invloed op onze hormonen!

Laaggradige ontstekingen

Als laatste stressor noemen we pijn of laaggradige ontstekingen. Vaak weten we niet dat ze zich in ons lichaam bevinden. Ongelukken, operaties, infecties of allergische reacties, parasieten, hoofdpijn, buikpijn, alles valt onder deze categorie.

Het lastigste zijn de laaggradige ontstekingen. Vaak ben je je er namelijk niet van bewust dat jouw lichaam chronische ontstekingen heeft. Laaggradige ontstekingen kunnen overal in je lichaam voorkomen en hebben geen typische klachten. Soms ervaar je vermoeidheid en depressieve klachten, een andere keer een opgeblazen gevoel of overgeven en diarree.

Deel 3 van deze Stress-serie gaat over de rol van de bijnieren. Houdt onze pagina in de gaten voor meer informatie! Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, aarzel niet om ze te stellen. We helpen je graag.