De invloed van stress op hormonen

Stress is eigenlijk een heel normaal verschijnsel. Iedereen ervaart wel enige vorm van stress dagelijks. En soms kan dat zelfs gezond en productief zijn. Het gaat pas mis wanneer stress teveel wordt en gaat cumuleren. Je gezondheid wordt dan negatief beïnvloed. Vaak wordt gezegd dat je bijnieren dan uitgeput raken, maar in feite is het je hypothalamus die de overproductie van hormonen niet meer bij kan houden. In een volgende blog zullen we hier dieper op in gaan.

De klachten

Veel gehoorde klachten zijn vermoeidheid, gewichtstoename, slapeloosheid, prikkelbaarheid en stemmingswisselingen. Heb jij last van één van deze klachten? Dan is de kans groot dat jij ook last hebt van chronische stress.

Symptomen die kunnen duiden op een hormonale disbalans door stress zijn:

  • Overgewicht
  • Vermoeidheid
  • Depressieve gevoelens
  • Verslaving aan bepaalde voedingsmiddelen
  • Overeten
  • Enorme trek in chocola, koolhydraten en/of brood
  • Verminderd libido
  • Emotioneel; je huilt snel
  • PMS

Wanneer ik het heb over PMS, dan bedoel ik niet de “gebruikelijke” PMS vlak vóór de menstruatie, maar dan praat ik over PMS die langer duurt dan 2 weken binnen een cyclus van 4 weken. De symptomen hiervan kunnen sterk variëren:

  • Stemmingswisselingen
  • Opvliegers
  • Nachtelijk transpireren
  • Slapeloosheid en/of niet goed door kunnen slapen
  • Prikkelbaarheid
  • Verhoogde zoetbehoefte
  • Opgeblazen gevoel
  • Vocht vasthouden
  • Aankomen in gewicht, terwijl je voedingspatroon niet gewijzigd is
  • Rusteloosheid en een gevoel van ongerustheid
  • Droge huid
  • Irreële gedachten
  • Haaruitval
  • Incontinentie

Dit is slechts een “korte” lijst van alle symptomen die voor kunnen komen bij PMS.

De 3 lichaamssystemen uitgelegd

De basis van onze gezondheid ligt in feite in 3 lichaamssystemen. Ons hormoonstelsel, ons maagdarmstelsel en onze lever en nieren, die als taak hebben om te ontgiften. Als er in 1 of meer van deze systemen een hormonale disbalans ontstaat, dan heeft dit invloed op het hele lichaam.

De oorzaken van een hormonale disbalans zijn “eenvoudig” in 3 groepen te verdelen: emotionele stress, voedingsgerelateerde stress en stress door laaggradige ontstekingen in het lichaam, die we vaak niet eens opmerken, maar er wél zijn.

Het kan zijn dat al deze zogenaamde stressoren samenwerken, waardoor er een hormonale disbalans ontstaat. Ik zal een voorbeeld geven.

Je hebt stress omdat je bijvoorbeeld een slechte dag op het werk hebt gehad, waardoor je eigenlijk geen zin hebt om nog te gaan koken. Onderweg naar huis stop je toch even bij een bekende fastfoodketen om wat lekkers voor jezelf te halen. Maar wat gebeurt er nu feitelijk? Je hebt al last van emotionele stress en daar bovenop komt nog eens voedingsgerelateerde stress. Herkenbaar?

Veel van ons zijn emotie-eters en vaak gaan we ons te buiten aan slechte dingen als we niet lekker in ons vel zitten en ons gestrest voelen. Al dit slechte eten maakt dan dat ons maagdarmstelsel onder stress komt te staan. Als dit langdurig aanhoudt kunnen hierdoor ontstekingen in ons lichaam gaan ontstaan, die we in eerste instantie niet eens in de gaten hebben. Nu zijn dus alle 3 de stressoren in je lichaam actief wat kan leiden tot het rijtje symptomen dat ik al genoemd heb, wanneer je er niets aan doet.

Tijdens de menopauze

Klachten die ontstaan tijdens de menopauze of de perimenopauze zijn vaak het resultaat van chronische stress. In sommige culturen hebben vrouwen helemaal geen last van stress en daardoor ook absoluut geen klachten vóór of tijdens de menopauze. Hun cyclus stopt geleidelijk en dat is alles. In hun taal hebben ze vaak niet eens woorden om opvliegers of nachtelijk transpireren te beschrijven, want het komt in hun cultuur helemaal niet voor!

Herkenbaar?

Is voor jou echter het bovenstaande allemaal heel herkenbaar en wil jij graag weten wat je zou kunnen doen om jouw stressniveau weer in balans te krijgen? Laat het ons weten in de reacties of stuur ons een mail via het contactformulier. We helpen je graag!

Houdt onze blogs over stress in de gaten; we gaan het nog hebben over de verschillende stressoren, over de rol van onze bijnieren en over de verschillende testen die er zijn om stress aan te kunnen tonen, want meten is weten, toch?